Markkinointi räjäytti Gyytin matkustajamäärät

Rauman paikallisliikenne Gyytin bussit kuljettavat kaupunkilaisia ja vierailijoita nopeasti ja joustavasti.

Lähtötilanne

Rauman kaupunki päätti jatkaa ensi kerran vuonna 2023 kokeiltua joukkoliikenteen maksuttomuuskampanjaa kesä-heinäkuun 2025 ajan. Kampanjalle haluttiin kuitenkin aikaisempaa parempi näkyvyys, jotta entistä useampi löytäisi ilmaisen joukkoliikenteen ja myös jatkaisi joukkoliikenteen, Gyytin käyttöä ilmaisen kesän jälkeen.

Kolme naista nousemassa Rauman Gyyt -bussin kyytiin. Kuva: Viestintäosakeyhtiö Bonde

Bonden ratkaisu

Markkinointikampanjan pääkohderyhmiksi tunnistettiin nuoret, perheet sekä Rauman ulkopuoliset matkailijat. Pääkanaviksi markkinoinnille Bonde suositteli Facebookia, Instagramia sekä ulkomainontaa. Bonde rakensi kampanjaviestit yksinkertaisen ”Halpa, halvempi, Gyyt” – vertailun ympärille, ja viestin ympärille tuotettiin kaksi somevideota, bussiteippaukset sekä julisteet pysäkeille ja sähköisiä bannereita digikanaviin.

Kampanjan keulahahmona toimi muusikko ja somevaikuttaja HesaÄijä, joka tuotti osin yhteistyössä Bonden kanssa kolme mainosvideota omiin kanaviinsa. Bonde myös suunnitteli Gyytin www-sivun uuden ulkoasun ja sisällöt.

Lopputulos

Gyytin ilmaiskampanjan matkustajamäärät nousivat huomattavasti edellisvuodesta, ja ilmaiskampanjan aikana tehtiin lähes 60 000 bussimatkaa. Kampanjavideot saivat paljon myönteistä palautetta ja muun muassa Yle uutisoi valtakunnallisesti ilmaisen joukkoliikenteen kasvaneesta suosiosta.

”Gyytin matkustajadataan pohjautuva markkinointikampanja oli todella onnistunut ja saavutti sille asetetut tavoitteet, kun joukkoliikenteen matkustajamäärä monikertaistui. Bonden tiimillä oli raikkaita ideoita kampanjasisältöihin, ja yhteistyö oli mutkatonta.”

– Viestintäpäällikkö Annika Myrsky, Rauman kaupunki

HesaÄijä nojaa Rauman Gyytin kylkeen. Kuva: Bonde
Seuraava
Seuraava

Viestinnän ja brändi-ilmeen kirkastus