Miksi viestinnän strateginen suunnittelu kannattaa
Parhaita tuloksia viestinnällä saavutetaan kun se on suunnitelmallista ja liitetään kiinteästi yrityksen tai organisaation toiminnan tavoitteisiin.
Viestinnän strateginen suunnittelu luo pohjan niin ulkoiselle kuin sisäiselle viestinnälle, jotta viestit ja toimenpiteet ovat yhtenäisiä ja vievät toimintaa oikeaan suuntaan. Siinä määritellään tavoitteiden pohjalta yrityksen arvolupaus, ydinviestit sekä kohderyhmät, joiden toiminnalla on vaikutusta tavoitteiden toteutumiseen. Sen jälkeen määritellään miten näiden kohderyhmien toivotaan toimivan ja millä viesteillä sekä toimenpiteillä tämä toiminta saadaan aikaan.
“Usein organisaatiossa ajatellaan vain hyvin tehdyn ydintoiminnan vievän kohti tavoitteita. Kuitenkin strategisesti suunniteltu ja tavoitteellinen viestintä tukee asiakkaiden, henkilöstön ja muiden sidosryhmien sitoutumista tavoitteisiin vauhdittaen näin olennaisesti niiden saavuttamista”, sanoo Bonden vanhempi viestintäkonsultti Olli Ristimäki.
Olli tekee arjessaan paljon asiakkaiden viestinnän strategista suunnittelua ja kehittämistä, jonka tavoitteena on aina saada viestinnästä enemmän hyötyä yrityksen toiminnalle. Tulos näkyy suoraan euroissa, tai muissa mittareissa mitä toiminnalle on asetettu.
Yrityksen strategia on usein ensin epämääräinenkin visio tai joukko haaveita yrittäjän mielessä, mutta toiminnan kasvaessa sen täsmentäminen ja jäsentäminen on tärkeää kasvun hallinnassa ja toiminnan suuntaamisessa oikein. Bonde auttaa liiketoiminnan strategian avaamisessa tai jopa luomisessa.
“Joskus melko isonkin yrityksen tavoitteet ovat kyllä yrittäjän tai toimivan johdon päässä, mutta niitä ei ole koskaan kirjoitettu auki strategiaksi. Silloin ennen viestinnän strategista suunnittelua kirkastetaan ja sanoitetaan yhdessä toiminnan strategia ja tavoitteet, jonka jälkeen voidaan piirtää tiekartta niiden viestimiseksi henkilöstölle sekä oikealla tavalla asiakkaille ja muille sidosryhmille.”
Helppoutta, tehokkuutta ja viestinnällisiä elämyksiä.